,

Kompendium WCAG 2.0

Kompendium WCAG 2.0 - Zasada 1: Percepcja, Wytyczna 1.1 Tekst alternatywny
Kompendium WCAG 2.0
4.8 (96%) 10 głos[ów]

Dziś pierwszy odcinek naszego cyklu „Przybliżamy WCAG 2.0”. Układ kolejnych wpisów w tym cyklu jest tożsamy z samą instrukcją WCAG 2.0, tak, aby po opublikowaniu tej serii artykułów powstało swoiste, polskie kompendium wiedzy na temat WCAG 2.0.

WCAG 2.0 Zasada 1: Percepcja

Dosłowne tłumaczenie instrukcji WCAG 2.0 Guideline brzmi:

Dla każdej informacji nietekstowej zapewnij tekst alternatywny, tak aby przyjął formę zrozumiałą. Może być to np. większa czcionka, synteza mowy, symbol, czy alfabet Braille’a. Stosuj język prosty do zrozumienia.

Wytyczna 1.1 Tekst alternatywny

Pod pojęciem „tekst alternatywny” kryje się technika, dzięki której wszelkie elementy nie będące na stronie internetowej czystym tekstem (grafiki, zdjęcia, wykresy, filmy itd.) mogą być przetworzone przez oprogramowanie użytkownika kończowego i zapewnić mu komplet informacji nawet, gdy użytkownik nie ma możliwości zobaczenia elementu nietekstowego. Oznacza to bezwzględny nakaz stosowania zrozumiałego opisu elementu umieszczonego w atrybucie „alt”, jednak tylko tam, gdzie jest on potrzebny i niesie istotną, użyteczną informację. Dlaczego? Oprogramowanie wspomagające osoby niepełnosprawne, np. czytniki ekranowe, czy syntezatory mowy nie widzą np. grafiki. Umieją jednak odczytać informację tekstową zawartą w atrybucie „alt”. I stąd nacisk na „stosowanie zrozumiałego opisu umieszczonego w atrybucie alt”. Nic bowiem nie da „alt” umieszczony przy obrazku, będący nazwą pliku (co np. automatycznie wstawia większość popularnych systemów CMS): internauta niepełnosprawny usłyszy bowiem od swojego czytnika np. tekst „obraz_logo.jpg”. Mało zrozumiałe prawda? Co innego jeśli czytnik oznajmi „Obrazek przedstawiający logo Kancelarii Premiera Rady Ministrów”. Krótko rzecz ujmując w atrybucie powinien znaleźć się krótki opis szczegółów, jakie przedstawia ilustracja w zależności od kontekstu. Zawsze warto się zastanowić, co w atrybucie wpisać i czy w ogóle jest w nim potrzebna jakakolwiek informacja. Jeśli grafika pełni rolę czysto dekoracyjną, bez znaczenia dla przekazu, lepiej „alt” pozostawić pusty. Informacja typu „ramka ozdobna w kolorze brązowym” nie jest raczej potrzebna do prawidłowego odbioru strony wwww, a tylko ten odbiór zaciemnia. Jeśli natomiast opis ma być bardziej szczegółowy, obrazek może być linkiem do osobnej strony z opisem, lub opis można zamieścić sobok obrazka w postaci tekstowej.

Jeśli interesuje Państwa audyt WCAG 2.0 zgodny z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, zachęcamy do zapoznania się z metodyką prowadzonego przez nas audytu dostępności stron www zgodnego z tym rozporządzeniem, dostępną pod tym odnośnikiem: Audyt WCAG 2.0

0 odpowiedzi

Skomentuj wpis

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Pisz śmiało!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *