Jak w Entera Studio WWW reagujemy na zgłoszenia awarii

Strona www nie działa! – niezbyt często, jednak zdarza się, że w telefonie, czy e-mailu otrzymujemy taką alarmującą wiadomość. Na każdą stronę www składa się minimum kilkaset tysięcy linii kodu, a całość liczy od kilku, do nawet kilkuset tysięcy plików. Wszystko to pracuje w określonym środowisku serwerowym. Czasami wystarczy drobna zmiana w konfiguracji serwera wprowadzona przez dostawcę usługi hostingowej i, przy takim rozmiarze danych składających się na stronę www, błąd może pojawić się w sposób nieprzewidziany. Awaria zdarzyć się może, jednak najważniejsza w takich sytuacjach jest szybkość reakcji.

Problem nie dotyczy serwerów własnych, dedykowanych, czy VPS, gdzie właściciel strony www ma pełną kontrolę nad oprogramowaniem serwera, a stron hostowanych – zmiany w oprogramowaniu serwerów wprowadza Administrator dostawcy usługi hostingowej, a klienci nie mają wpływu na ich głębokość i rozległość. W informatyce tymczasem wszystkiego przewidzieć się nie da. Nie ma możliwości, aby Administrator dużego serwera hostingowego był w stanie przewidzieć wszystkie ewentualności i konflikty jakie mogą pojawić się z rozmaitymi skryptami zainstalowanymi na kontach użytkowników, zwłaszcza gdy tych kont są tysiące, a na nich tysiące stron www wykonanych w różnych technologiach. Gdyby chciano przeanalizować wszystkie możliwości, nie wprowadzono by ulepszeń nigdy, bowiem nieustannie trwałaby analiza, w czasie której pojawiałyby się nowe wersje oprogramowania, zatem trzeba by zaczynać analizę od nowa i tak w nieskończoność.

W grudniu i styczniu najwięksi w Polsce dostawcy hostingu wprowadzali szereg zmian na swoich serwerach związanych z udostępnieniem nowych usług. Zespół reakcji technicznej Entery trwał w związku z tym w stanie podwyższonej gotowości. Pół biedy bowiem, gdy „error” wystąpi w godzinach służbowych – możemy reagować natychmiast. Awarie powodowane przez hostingi mają jednak to do siebie, że najczęściej pojawiają się poza godzinami pracy większości właścicieli i odbiorców stron www – noc to idealny czas dla Adminów dużych serwerów, gdyż ruch jest niewielki, zatem chętnie go wykorzystują na wprowadzanie i testowanie zmian. Na takie okazje mamy w Enterze wewnętrzny system powiadamiania o zgłoszeniach awarii, który poza godzinami pracy rozsyła powiadomienia e-mail i smsy oraz dzwoni do naszych administratorów, tak, aby awarie były usuwane w możliwie jak najkrótszym czasie. Zdajemy sobie bowiem sprawę z faktu, że każda godzina niedostępności strony www, czy sklepu internetowego w sieci oznacza straty dla firmy będącej właścicielem strony – wizerunkowe lub w braku sprzedaży.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *